Hij bouwt aan een softwarebedrijf dat in heel Europa kan uitrollen, maar zijn thuishaven? Die ligt in Gent, bij Settlers. Floris Lauwerier is medeoprichter van Powerhouse, een ambitieuze start-up die technologie ontwikkelt voor de vastgoedwereld en meer bepaald voor de zich snel ontwikkelende markt van co- living mogelijkheden.
“Powerhouse begon vanuit een frustratie”, bekent Floris Lauwerier vanuit zijn kantoor bij Settlers. “Ik was betrokken bij het beheer van een senior living-project en merkte dat er geen enkel systeem bestond dat écht was afgestemd op dat type vastgoed. Geen facturatietool, geen CRM dat vlot werkt voor zulke gebouwen. Dus besloten we het zelf te bouwen.”
Van idee naar groeiverhaal
Wat begon als een oplossing voor één gebouw, werd al snel groter. In 2023 lanceerden Floris en zijn co-founders Sander Fraeyman en Bart Meylemans Powerhouse met een scherp afgebakende missie: studentenvastgoed, co-housing en senior living slimmer maken. Het platform automatiseert facturatie, contractbeheer en onboarding, zodat beheerders van studentenkamers, co-housing of woonzorgprojecten minder tijd verliezen aan administratie. “Hoe meer er geautomatiseerd kan worden, hoe meer er tijd vrijkomt voor écht contact met bewoners”, zegt Floris daarover.
Intussen draaien er al 7.000 units op het platform en dat is nog maar het begin: “Tegen het einde van dit jaar willen we 10.000 units bereiken en na vijf jaar mikken we op 100.000 units. We willen met Powerhouse internationaal gaan en daarvoor hebben we een ambitieuze groeistrategie.”

Flexibel groeien
Die groei vraagt om een werkplek die mee kan evolueren. “We hebben altijd in coworkingruimtes gewerkt”, legt Floris uit. “Maar toen Powerhouse groter werd, zochten we iets dat tegelijk een private office is en de flexibiliteit biedt om door te groeien.”
Bij Settlers vond hij precies wat Powerhouse zocht: de start-up heeft er een eigen kantoor (voor intussen vier mensen, binnenkort voor zes) én de ruimte om te schalen. Zelf is Floris er drie tot vier dagen per week. “Ik werk gewoon beter in een professionele omgeving. Sommige mensen floreren thuis, ik niet. Ik ga graag ergens naartoe om me te focussen.”
Community als extra troef
Powerhouse kiest bewust voor een coworkingomgeving, ook al werkt het team er vanuit een eigen kantoor. “Het is fijn om iemand tegen te komen aan de koffie die totaal iets anders doet, maar net als jij iets aan het opbouwen is”, vertelt Floris. “Je deelt ervaringen, struggles en tips. Dat soort kruisbestuiving krijg je niet als je geïsoleerd in een bedrijfspand zit.” Die keuze sluit perfect aan bij de visie van Powerhouse zelf: het bedrijf bouwt technologie die draait rond gedeeld wonen en menselijke verbinding. “Logisch dat we ook op zoek gingen naar een werkplek waar datzelfde principe leeft. Co-living en co-working hebben meer met elkaar gemeen dan je denkt: het draait allebei om samen vooruitgaan.”
Meegroeien met de werkplek
Wat Floris vooral drijft, is contact leggen en kansen grijpen. “Als ondernemer moet je niet binnen blijven zitten met je idee. Je moet praten, tonen, naar buiten komen. Wij hebben Powerhouse laten groeien door al van in het begin naar events te trekken, internationale beurzen aan te doen, gesprekken te voeren met mogelijke partners. Die openheid neem ik ook mee naar Settlers.”
Settlers is als coworkingspace ook nog jong, merkt hij op, en ook dat speelde mee in de keuze. “Je kiest niet enkel voor een ruimte, maar ook voor de vibe en voor de community. Dat groeit bij Settlers en het is leuk om daar deel van uit te maken.” Ook de inspanningen van Settlers om evenementen en ontmoetingen te organiseren spreken hem aan. “Ik vind het belangrijk dat die initiatieven er zijn. Zo maak je die community dynamisch en dat is net wat coworking bijzonder maakt.”

Zin in zo’n werkplek waar productiviteit vanzelf komt? Ontdek onze formules voor flexdesks en private offices of spring gewoon eens binnen voor een babbel.
Werken in een coworking space werkt goed voor mij omdat…
“je kruisbestuiving hebt over sectoren heen, en dat is goud waard.”
Settlers in drie woorden…
“Focus – Community – Bereikbaarheid.”
Mijn ondernemersmotto…
“Komuit je kot. Spreek met iedereen. Deel je verhaal.”
